Een derde is voorzichtiger geworden bij het doen van grote uitgaven, een kwart
let ook op de centen bij het doen van de dagelijkse boodschappen.
Dat blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van het ministerie
van Sociale Zaken dat maandag de campagne Blijf Positief nieuw leven
inblaast.
Doel van de campagne is om mensen meer grip te laten krijgen op de eigen
financiën.
Roodstaan
Bijna 40 procent van de Nederlanders heeft op dit moment een lening lopen of
staat rood op de betaalrekening. Dat percentage is gelijk aan een jaar
eerder.
Maar de helft van de mensen die in het krijt staat, zegt daar nu anders mee om
te gaan. Bijna een kwart geeft minder geld uit, 15 procent is voorzichtiger
met het aangaan van nieuwe schulden en probeert leningen af te lossen.
Van de groep mensen die rood staan geeft bijna een op de vijf aan 'gewoonweg
niet te kunnen rondkomen van wat men ontvangt'. Nog eens 19 procent geeft
aan niet bij te houden wat er wordt uitgegeven.
Vooruitlopen
Bijna een derde van alle ondervraagden verwacht de komende jaren last te
krijgen van de crisis. "Het is duidelijk dat men daar nu al op vooruitloopt
door minder uit te geven'', zei staatssecretaris Jette Klijnsma in een
reactie op de onderzoeksresultaten. Zij vindt het belangrijk dat mensen grip
krijgen en houden op hun financiële situatie, zeker in de crisis. "De
campagne Blijf Positief biedt concrete handvatten hoe mensen dan kunnen
doen'', aldus Klijnsma.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl